En orkester av röster

Allvar och lek. Tradition och nytänkande. Stillhet och crescendo. OD är en kör som ständigt rör sig mellan ytterligheter och som hela tiden tänjer på gränserna för vad en manskör får och bör göra.

Foto: Mats Bäcker

Sedan starten 1853 har kören ökat spännvidden i hela sin verksamhet; från repertoar och konsertformer till val av konsertplatser. Turnéer i Sverige kompletteras med långväga resor till Asien, USA, Canada och Europa. Konserter på Royal Albert Hall i London, Lincoln Centre i New York och Symphony Hall i Osaka, varvas med framträdanden i stenbrott och pappersbruk. Svenska artister som Martin Stenmarck och Ulla Skoog samsas med internationella storheter som Malena Ernman, Peter Mattei och Anne Sofie von Otter. Visor och nationalromantik bryts av med jazz, nybeställd atonal musik, lyrik och riverdance.

Men vad OD än sjunger, är klangen densamma. ODs eget ”sound”, en unik blandning av unga, lättare röster och äldre, mer mogna är resultatet av ett långt arbete med att utveckla det speciella instrument som är manskören. Traditionen finns där som en trygg bas att ta avstamp från. Sedan kan allt hända.